EnglishFinnishFrenchGermanGreekItalianPortugueseRomanianSpanishSwedish

Mήπως το παιδάκι σας θα πάει σχολείο;

Post 13 of 13
Mήπως το παιδάκι σας θα πάει σχολείο;

Ένα παιδί που πάει στην Α΄τάξη είναι σίγουρα διαφορετικό από το διπλανό του. Άλλα παιδιά είναι πιο κοινωνικά, άλλα πιο ντροπαλά. Όλα κρύβουν μέσα τους κάποια ταλέντα που κάποτε θα ξεδιπλωθούν. Χρειάζονται μόνο ευκαιρίες. Γι’ αυτό και όσα παιδιά είχαν από τα πρώτα τους χρόνια ευκαιρίες και εμπειρίες ωριμάζουν ίσως νωρίτερα από άλλα που δεν ασχολήθηκαν με τη φύση, τα ενδιαφέροντά τους, την οικογένεια τους και άλλα παιδιά.

Η λέξη παιδί είναι συνυφασμένη με τη λέξη παιχνίδι. Η παιδεία το ίδιο. Γι’ αυτό και ένα παιδί μαθαίνει καλύτερα μέσα από το παιχνίδι με άλλα παιδιά ή ενήλικες. Αν το παιδί δεχτεί τυπική εκπαίδευση (π.χ.με πρόγραμμα, φύλλα εργασίας και αξιολόγηση) πριν την είσοδο του στο σχολείο, το πιο πιθανόν επειδή δεν είναι από τη φύση του έτοιμο γι’ αυτό, να μισήσει το σχολείο και ό,τι σχετίζεται με αυτό.

Οι γονείς συνήθως αγχώνονται να μάθουν τα παιδιά τους πολλά πράγματα πριν ακόμα πάνε σχολείο. Πολλά νηπιαγωγεία επίσης επιδιώκουν μάθηση που δεν ταιριάζει σε παιδιά των 4 ή 5 χρόνων.

Ένα παιδάκι είναι έτοιμο για σχολείο μόνο όταν πατήσει το πόδι του εκεί, στο μεγάλο χώρο, με τους πολλούς καινούριους ανθρώπους και σταδιακά εγκλιματιστεί. Ο ρόλος της δασκάλας είναι πολύ σημαντικός στο να νιώσει ασφάλεια, οικειότητα και όρεξη για μάθηση. Αν η δασκάλα γίνει ένα με τα παιδιά και μαθαίνει μαζί τους παίζοντας τότε έχει πετύχει σε ένα μεγάλο βαθμό τους στόχους της.

Για να μη βρεθεί το παιδί σας σε δύσκολη θέση όταν ξεκινήσουν τα μαθήματα στην Α’ τάξη, είναι καλό να γράφει το όνομά του με μικρά γράμματα π.χ. Σωτήρης. Αυτό δεν θα γίνεται γιατί το παιδί αναγνωρίζει το κάθε γράμμα, απλά μηχανικά και με βάση την οπτική του μνήμη αρχικά αντιγράφει και σταδιακά απομνημονεύει τη λέξη που αποτελεί το όνομά του. Αυτό είναι χρήσιμο για να ξεχωρίζουν οι εργασίες των παιδιών (φυλλάδια, σχέδια) και έχει μεγάλη ψυχολογική σημασία για το παιδί ως το πρώτο δείγμα ταυτότητας. Ένας καλός τρόπος για να εξασκηθεί το παιδί το καλοκαίρι είναι για π.ρ.δ. να σχεδιάσει στην άμμο ψαράκια και αφού στα μεγαλύτερα ψάρια γράψουν οι γονείς το όνομά τους, γράψει κι αυτό με βοήθεια το δικό του σε ένα μικρό ψαράκι. Μπορεί επίσης να μαζέψει κοχύλια και να σχηματίσει ένα καδράκι με το όνομά του για την πόρτα του δωματίου του.

Δεν αναμένεται τα παιδιά των 5 χρόνων να έχουν τέλεια γραφή. Τα γράμματά τους πιθανόν να μην έχουν γραμμικότητα, ομοιομορφία στο μέγεθος και να μην ακολουθούν την ορθή κατεύθυνση γραφής του ελληνικού αλφαβήτου. Αυτά θα τα διδακτούν στην Α’ τάξη με πάμπολλους τρόπους. Αυτό που είναι σημαντικό είναι να αποκτήσουν τα παιδιά λεπτές κινητικές δεξιότητες, όπως το πέρασμα χαντρών μέσα από κλωστή και άλλες χειρωνακτικές κατασκευές ή παιχνίδια. Αν αποκτήσει τις δεξιότητες αυτές το παιδί τότε δέχεται και ευκολότερα το χειρισμό του μολυβιού με τα τρία δάκτυλα.

Η γραφή και η ανάγνωση που θα επέλθουν τους πρώτους μήνες της Α’ τάξης είναι το ίδιο σημαντικά με την ακρόαση και την ομιλία στο πλαίσιο της επικοινωνίας. Άρα το παιδί είναι καλό να ακούει ιστορίες και συζητήσεις, να απαντά σε ερωτήματα και γενικά να είναι σε θέση να κάνει διάλογο. Αν διαβάζετε στο παιδί ένα παραμύθι πριν κοιμηθεί, αυτά που θα αποκομίσει είναι ανυπολόγιστα.

Η επικοινωνία επέρχεται μέσα από την καθημερινή ζωή, που είναι η ίδια ένα σχολείο. Το παιδί μπορεί να σας ακολουθήσει στην υπεραγορά ή στο βιβλιοπωλείο. Να πάτε μαζί στο πάρκο ή σε ένα πάρτι γενεθλίων. Εκεί μαθαίνει να ακούει, να μιλά, να διαβάζει πινακίδες, να μετρά και άλλα πολλά. Σε μια απλή διαδρομή με το αυτοκίνητο γεννιούνται δεκάδες ερωτήματα και προσφέρονται άλλα τόσα ερεθίσματα για συζήτηση.

Κάποιες ενδεικτικές δραστηριότητες για να κάνετε μαζί με τα παιδιά σας είναι οι ακόλουθες. Έστω κι αν αρχικά παρακολουθούν εσάς να τις κάνετε, έρχονται σε επαφή με την επικοινωνιακή τους μορφή και αποκτούν σημαντική προπαίδεια:
• Λίστα για ψώνια
• Ανάγνωση πινακίδων, τίτλων σε εφημερίδες, περιοδικά, προσκλήσεις, συσκευασίες τροφίμων.
• Κατασκευή πινακίδων οικείων χώρων
• Οδηγίες παιχνιδιών και κατασκευών
• Συνταγές
• Προσκλήσεις γενεθλίων
• Ευχετήριες κάρτες
• Εξώφυλλα παραμυθιών

Στην πορεία και με την είσοδο του παιδιού στο σχολείο, μπορείτε ανάλογα με τη στιγμή και τα ενδιαφέροντα του να κάνετε κάποιες από τις ακόλουθες δραστηριότητες για τα γράμματα:
• Σχηματίζω γράμμα με τη μύτη, σε λεκάνη με νερό, με βρασμένο σπαγγέτι
• Βουτάμε τα γράμματα στη σοκολάτα και τα τρώμε
• Νανουρίζω ένα μωρό (φωνήεντα και συνεχόμενα σύμφωνα)
• Δείχνω διάφορα συναισθήματα με ένα γράμμα
• Κάνω διαλόγους με τα φωνήεντα
• Περνώ νοητικά μέσα από κάποια γράμματα και σκαρφαλώνω πάνω σε άλλα.

Χρειάζεται ωστόσο να είμαστε προσεκτικοί στο τι παρακολουθούν τα παιδιά μας στην τηλεόραση ή στον Η.Υ. και με ποια ηλεκτρονικά παιχνίδια ασχολούνται γιατί αυτά αποτυπώνονται στο γενικότερο ψυχισμό τους.

Τα παιδιά έχουν ανάγκη να είμαστε πλάι τους αλλά να τα αφήνουμε να περπατάνε ελεύθερα. Να επιδοκιμάζουμε τις προσπάθειές τους και να επικροτούμε τις επιτυχίες τους, να τα αποτρέπουμε όμως και από το να περπατήσουν μέσα από επικίνδυνα κι ανώφελα μονοπάτια που λόγω απειρίας δεν μπορούν να αναγνωρίσουν. Αφήνουμε χώρο για ανάπτυξη πρωτοβουλιών ούτως ώστε να βρει το καθένα το δρόμο του και να μην πέσουμε στην παγίδα της αυτοεκπληρούμενης προφητείας.

Είναι σημαντικό οι δύο γονείς να συμφωνούν ως προς τη συμπεριφορά τους απέναντι στα παιδιά τους. Πολύ όμορφο κι εποικοδομητικό είναι επίσης να παίζουν με τα παιδιά τους και να τα αφήνουν να χάνουν. Το ομαδικό παιχνίδι (με ενήλικες ή άλλα παιδιά) προσφέρει πολλά:
• Έκφραση συναισθημάτων και εκτόνωση
• Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων
• Απαλλαγή από τον εγωκεντρισμό (μαθαίνουν να χάνουν)
• Αποδοχή του διαφορετικού
• Συμμόρφωση σε κανόνες
• Αυτοπειθαρχία

Αν το παιδί μας αναπτύξει ορθά τη συναισθηματική του νοημοσύνη, τότε υπάρχουν οι καλύτερες βάσεις για να αναπτυχθεί και η νόησή του. Η μάθηση στο παιδί είναι απόλυτα φυσική εάν δεν υπάρχουν άλλοι παράγοντες που να αποτελούν εμπόδια στην κατάκτηση της. Δημιουργήστε μαζί με τα παιδιά σας το σπιτάκι με ήλιο που αυτά ονειρεύονται!

Βάσω Αριστείδου

, ,

Menu
Google+